برندسازیفروش و بازاریابیمدیریت استراتژیک

استراتژی بازاریابی چیست

استراتژی بازاریابی چیست و انواع استراتژی های بازاریابی کدام هستند؟

استراتژی بازاریابی در واقع هدف و رویکرد در بازاریابی می باشد. شاید بگویید هدف ما از بازاریابی فروش است اما در واقع فروش نتیجه بازاریابی است نه هدف آن !! برای روشن تر شدن جمله قبلی ابتدا باید به تفاوت روش بازاریابی با استراتژی بازاریابی بپردازیم

تفاوت روش بازاریابی با استراتژی بازاریابی

برای بازاریابی روشهای گوناگونی وجود دارد از جمله میتوان از بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی آنلاین و … نام برد. اما اینها روشهای بازاریابی هستند. استراتژی بازاریابی در واقع هدف شما در بازاریابی است که از آن جمله می توان آگاه کردن مشتری از ویژگیهای محصول، ایجاد نیاز به خرید محصول، ارائه نسخه های تریال ، بازاریابی آماری و … نام برد.

در اکثر مواقع استراتژی بازاریابی با روش بازاریابی اشتباه می شود. این اتفاق وقتی که از یک روش خاص و جدید در بازاریابی و مارکتینگ استفاده شود و یا از روش به صورت مداوم استفاده شود بیشتر اتفاق می افتد.

کدام استراتژی بازاریابی برای سازمان ما مناسب است؟

برای انتخاب استراتژی مناسب بازاریابی باید به موارد زیر توجه کرد:

استراتژی کل شرکت و استراتژی برندینگ : شرکتی که استراتژی و مبنای برندینگ آن ارائه کالای لوکس است باید از استراتژی هایی از قبیل افزایش شهرت استفاده کند.
استراتژی رقبا : یکی از رایج ترین اشتباهات در بازاریابی، تقلید است. هنگامی که یک استراتژی توسط یک رقیب استفاده شده است ، استفاده همزمان شما از آن استراتژی صرفا به رقیبتان کمک می کند. همچنین استراتژی هایی که باعث تضعیف رقبا می شود گاها اثر مناسبی دارد.
محیط : توجه به محیط پیرامونی سازمان یکی از مواردی است که به صورت مداوم باید صورت پذیرد. البته محیط همیشه فاکتور موثری در تصمیم گیری نیست ولی تصمیم ها و استراتژی هایی که بدون توجه به محیط گرفته شود بدون اعتبار است.
بخش های بازار : توجه به بخش بندی های عرف در بازار یکی از مهم ترین فاکتور های تعیین استراتژی بازاریابی است. گاهی تمرکز بر روی یک بخش از بازار از قبیل صنف خاص، طبقه مشتریان، منطقه جغرافیایی و … بسیار اثر گذار خواهد بود.
فرهنگ و جامعه شناسی : توجه به فرهنگ و مولفه های جامعه شناسی بخش لاینفک تدوین استراتژی بازاریابی در سازمان است. مسلماً بازاریابی در میان پزشکان با بازاریابی در بین دانش آموزان استراتژی های متفاوتی می طلبد.

استراتژی های فریب و تزویر و استراتژی های صادقانه:

استفاده از فریب و دروغ از استراتژی های رایج در بازاریابی است. بزرگنمایی ویژگیهای محصول و یا خدمات پس از فروش، نشان دادن نتایج غیر واقعی حاصل ار مصرف محصول، نشان دادن فریبکارانه عملکرد دستگاه ها، ایجاد شایعه بین مصرف کنندگان و … همگی روشهایی است که به وفور در جامعه کنونی به چشم می خورد.

سازمانهایی که از استراتژی های فریب برای بازاریابی استفاده می کنند در کوتاه مدت سود بالایی بدست می آورند ولی در بلند مدت حتماً از دور رقابت کنار می روند. تخریب سایر رقبا و کتمان حقایق، ارائه ویژگیهای فنی دروغ از محصولات ، بازی با احساسات ، همه و همه از مصادیق استراتژی های فریب در بازاریابی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا