آموزش حسابداری

آموزش حسابداری به زبان ساده مناسب بازار کار – حسابدار موسسات خدماتی

آموزش حسابداری مقدماتی تا پیشرفته

بسمه تعالی

اگر فارغ التحصیل رشته حسابداری هستید لازم هست حتی در همان بدو ورود به دانشگاه با حسابداری بازار کار به طور اجمالی آشنا شوید که در این سایت گام به گام به شما عزیزان آموزش داده می شود.

ساده ترین بخش حسابداری مربوط به موسسات خدماتی هست، البته اساس آن و یادگیری نکاتش و دقیق بودن به مراتب بالاتر کاری سوق می دهد.

یک حسابدار موسسات خدماتی می بایست در این چند مرحله توانمند شود:

  • جمع آوری اطلاعات

  • تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی

  • ثبت معاملات در دفتر روزنامه

  • نقل اقلام به دفتر کل

  • تهیه تراز آزمایشی

  • اصلاحات (تعدیلات)

  • تهیه تراز آزمایشی اصلاحی

  • گزارش های مالی

  • بستن حساب های موقت

  • تهیه تراز آزمایشی اختتامی

    شناخت حساب ها و ماهیت های آن از اولویت حسابدار موسسات خدماتی می باشد لذا در اینجا به طور اجمالی از نوع حساب ها و ماهیت آنها که تحت عنوان درختواره حساب می باشد یاد می کنیم.

در تعریف کدینگ حسابها شناخت حسابها می توان از بررسی صورت وضعیت مالی (ترازنامه) نیز کمک گرفت و به ماهیت حسابها پی برد زیرا که حسابها در حسابداری به دو دسته موقت و دائمی و سود و زیانی و ترازنامه ای تقسیم می شوند که شناخت آنها در زمان بستن حسابهای دائمی و موقت از اهمیت بالایی برخوردار است.

حسابهایی که در صورت وضعیت مالی (ترازنامه) قید شده است همگی دائمی هستند یعنی بعد از بستن حسابها در پایان سال مالی طبق سند اختتامیه، مجددا طبق سند افتتاحیه به سال بعد منتقل می شوند .

حسابهایی که در صورت سود(زیان) قید می شوند جزو حسابهای موقت هستند و طبق سند اختتامیه در پایان سال مالی بسته می شوند و به سال بعد منتقل نمی گردند.

یک حسابدار موسسات خدماتی برای تهیه گزارشات درون سازمانی (هیات مدیره) و گزارشات برون سازمانی (اداره مالیات،اداره بیمه و سازمان های وابسته) می بایست روزانه اسناد را در دفتر روزنامه و دفتر کل ثبت که امروزه تمامی این امور از طریق نرم افزار حسابداری ثبت و نگهداری می شود.

برای آشنایی با ماهیت حسابها یک فرمول کلی وجود دارد و این است تمامی حسابهایی در صورت وضعیت مالی (ترازنامه ) در سمت راست شکل T هستند ماهیت بدهکار و تمامی حسابهایی که در سمت چپ ترازنامه T  هستند ماهیت بستانکار دارند. البته قابل ذکر است که صورت وضعیت مالی (ترازنامه) از سال ۹۸ شکل آن از T خارج شده و به شکل استاندارد دیگری درج می شود. نکته دیگر بعضی حسابها مثل حساب جاری شرکا هم ماهیت بدهکار دارند هم بستانکار.

یک حسابدار موسسات خدماتی با مبحث حسابداری خزانه، تنخواه گردان ، حقوق و دستمزد و تهیه گزارشات مالی می بایست آشنا باشد.

در مبحث حسابداری خزانه چک هایی که روزانه جهت تامین کنندگان صادر می شود، چکهایی که از مشتریان (حسابهای دریافتنی) تحت عنوان اسناد دریافتنی تجاری دریافت می گردد را ثبت و طی یک گزارش اکسلی متمم جهت آگاهی از سررسید های پاس شدن یا وصول آنها ملاحظه دقت گردد. چک کردن و به روز کردن حساب های بانکی از دیگر وظایف حسابدار موسسات خدماتی می باشد.

در مبحث تنخواه گردان معمولا یا خود حسابدار موسسه هست یا تحصیلدار یا منشی می باشد. در هر پوزیشن حسابدار موظف هست در پایان بودجه تنخواه و شارژ مجدد آن اسناد و فاکتورها را طبق لیست تنخواه گردان دریافت کند و بعد از بررسی دقیق به امضا مدیریت رسانده و شارژ مجدد آن را انجام دهد سپس در نرم افزار ثبت نماید.

در بخش حقوق و دستمزد علاوه بر محاسبه دقیق حقوق پرداختنی پرسنل می بایست از نحوه تنظیم لیست بیمه و مالیات حقوق آگاهی کامل داشته باشد در زمان مشخص آن ها رد نماید تا مشمول جریمه از طرف سازمان مربوطه نشود.

برای تهیه گزارشاتی از قبیل تراز آزمایشی برای درون سازمان و برون سازمان اگر تمامی اسناد به دقت و با توجه به ماهیت حسابها درست ثبت گردد براحتی قابل استخراج از نرم افزار حسابداری مربوطه می باشد، همین طور ترازنامه و صورت سود وزیان قابل استخراج است.

اصلاحات و تعدیلات معمولا نزدیک به پایان سال مالی انجام می شود و وقتی تمامی اسناد در پایان سال مالی ثبت می شود و مالیات ابرازی تعیین می گردد و سند آن ثبت می شود و در آخر سند اختتامیه صادر می شود.

منبع : آشنایی با اصول حسابداری و مقدمات هزینه یابی – دکتر ناصر حمیدی
دست نوشته های : ادمین ترازحساب پارس
سایت سپیدار سیستم 
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا