مدیریت استراتژیک

برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی کسب و کار

مدیریت استراتژیک به همراه رویکرد کسب و کار

همه می دانند که تغییرات سریع و بی نظم تنها چیزی است که می توان درمورد هزاره ی جدید پیش بینی کرد. شاید در هیچ زمان دیگری چشم اندازها این قدر خیره کننده و گودال های ممکنه ی سر راه این قدر قراوان و عمیق نبوده اند.
در عصر صنعتی ، کسب و کارهای بخش دولتی و بخش خصوصی، آینده خود را از امروز تا فردا با گسترش رو به افزایش فناوری ها،فرضیات و عملکردها را می سازند. در عصر اطلاعات امروز جهان،پیشروی بر اساس زمان حال در طولانی مدت کافی نخواهد بود.بازارهای جهانی و ارتباطات جهانی در لحظه از طریق اینترنت و ارسال اخبار ۲۴ ساعته، فرصت های ممکن را برای تمامی تاجران،همین طور مشتریان و کارمندان چند برابر می کند. امروزه سازمان ها باید با تغییرات در محیط خود و جریان سراسری کسب و کار،برنامه ها و عملکرد ها هم گام باشند.آن ها باید چشم انداز خود را از آینده را بازسازی کرده و با استراتژی ها و عملکردهای مورد نیاز برای دستیابی به اهداف شان،شروع به تفکر بر عکس در مورد این آینده بکنند. همچنین آن ها باید به ارزش ها و نیازهای در حال تغییر مشتریان و کارمندان واکنش نشان دهند، چرا که اهداف غیرفیزیکی رشد و تکامل شخصی به اندازه نیازهای مادی ارزشمند هستند.
خطر چنین ” واقعیت تازه” پویایی، این است که احتمال دارد سازمان ها و ادارات دولتی قبل از اینکه خودشان بفهمند چه اتفاقی دارد برای شان می افتد،بلعیده شوند. تغییرات سریع در غرب هم اثرات خود را نشان داده است. سی و سه درصد از شرکت هایی که در سال ۱۹۷۰ در لیست ” پانصد شرکت برتر” قرار داشتند امروز از بین رفته اند. روش های جدید برنامه ریزی از همین دریای جهانی تغییرات بیرون می آید: رویکرد تفکر سیستمی بر پایه ی سال ها تلاش شبانه روزی علمی توسط نظریه پردازان سیستمی،و اصلاح شده به وسیله ی تحقیقات وسیع نویسنده ی همین کتاب،منجر به اختراع دوباره و خلق روشی جدید برای برنامه ریزی و ساختن آینده آرمانی هر کسی شده است.
تجربیات در انواع گوناگونی از سازمان های دولتی و خصوصی،من را قانع کرده که تنها راه حصول اطمینان از آیند ی مورد رضایت تان، طراحی و دنباله روی یک چشم انداز آرمانی و مشتری محور، با استفاده از رویکرد تفکر سیستمی است.
هدف اصلی هر سامانه مدیریت استراتژیک شامل:
هدف اول: توسعه ی یک برنامه / مستند استراتژیک
هدف دوم : اطمینان حاصل کردن از اجرای موفق آن
هدف سوم : ایجاد و نگهداری عملکرد سطح بالا در طولانی مدت
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا