آموزش حسابداری

آموزش حسابداری به زبان ساده مناسب بازار کار- کلیات

حسابداری مقدماتی تا پیشرفته

بسمه تعالی
از امروز آموزش جذاب حسابداری از مقدماتی تا پیشرفته شروع می کنم و مخصوص بازار کار و رسیدن به درآمد ایده آل
با من همراه باشید 

در طبقه بندی مفاهیم عمومی حسابداری در بیشتر منابع چهار طبقه اصلی زیر دیده می شود:

  1. فرضیات مبنا یا مفاهیم بنیادی حسابداری

  2. اصول عمومی حسابداری

  3. قیود یا میثاق های تعدیل کننده (محدودیت های اجرایی)

  4. رویه های حسابداری یا اصول تفضیلی و یا استانداردهای حسابداری

روش های حسابداری مبتنی بر اصول حسابداری که نحوه حسابداری انواع مختلف فعالیت ها، معاملات و عملیات مالی و گزارش نتایج عملیات و وضع مالی را معین می کند، رویه ها یا استانداردهای حسابداری نامیده می شود.

ردیف

نام فرضیه

تعریف

۱

فرض تفکیک شخصیت

فرض تفکیک شخصیت یکی از اساسی‌ترین مفروضات حسابداری می‌باشد. زیرا این فرض به هر واحد اقتصادی (اعم از اینکه دارای شخصیت حقوقی یافاقد آن باشد) به عنوان یک واحد مستقل از مالک یا مالکان آن و نیز جدا از موسسات دیگر نگاه می‌کند. با این فرض هر مؤسسه یک شخصیت حقوقی مستقل فرض شده که می‌تواند دارایی تحصیل نموده، بدهی و هزینه تعهد و درآمد نیز تحصیل نماید.

۲

فرض واحد اندازه گیری

برای اندازه‌گیری هر ویژگی یا کیفیت، در نگاه اول به یک مقیاس اندازه‌گیری نیاز می‌باشد. مثلاً واحد اندازه‌گیری طول متر، وزن کیلوگرم، انسان نفر، زلزله ریشتر و… می‌باشد. در حسابداری نیز «پول» به عنوان واحد اندازه‌گیری مبادلات فرض شده‌است.

۳

فرض تداوم فعالیت

در حسابداری فرض بر این است که یک واحد اقتصادی برای یک مدت طولانی و قابل پیش‌بینی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

۴

فرض دوره مالی

نتایج واقعی عملیات یک واحد تجاری را تنها در زمان تسویه، یعنی خاتمه عملیات آن می‌توان تعیین کرد. از طرف دیگر، بستانکاران، اعتبار دهندگان و اشخاص ذینفع نمی‌توانند تا تاریخ انحلال، از نتایج آن بی‌خبر باشند. از این رو عمر واحد تجاری به دوره‌های زمانی مساوی تقسیم می‌شود که هر دوره را اصطلاحاً (دوره حسابداری) گویند. دوره مالی ممکن است سه‌ماهه، شش‌ماهه یا یکساله باشد. هر دوره مالی را که دوازده ماه طول بکشد اصطلاحاً سال مالی گویند.

۵

فرض تعهدی

در حسابداری کنونی ، اساس فرض یا مبنای تعهدی، آثار رویدادهای مالی در زمان وقوع خواه آن که وجهی بابت آن دریافت یا پرداخت شده یا نشده باشد در حساب ها ثبت می شود.در آمدها در زمان تحقق و هزینه ها دردوره وقوع بدون در نظر گرفتن زمان دریافت یا پرداخت آنها شناسایی در حساب ها ثبت و در صورت های مالی دوره مربوط گزارش می شود.

ردیف

نام اصل

تعریف

۱

بهای تمام شده

طبق این اصل تمام کالاها و خدماتی که تحصیل می شوند، به جای قیمت های جاری بازار، باید به بهای تمام شده ثبت و بر همین اساس در صورت های مالی منعکس گردند.

۲

تحقق درآمد

درآمد زمانی تحقق یافته یا قابل تحقق تلقی می شود که کالاها یا خدمات در ازای وجه نقد،ایجاد مطالبات یا تحصیل سایر دارایی ها یا کاهش بدهی های موسسه مبادله شده باشد.

۳

مقابله هزینه با درآمد

بکارگیری مبنای تعهدی در حسابداری، شناسایی و اندازه گیری سود را مستلزم شناسایی و مقابله هزینه های تحمل شده با درآمد کسب شده می کند.

۴

اصل افشاء

به موجب این اصل صورت های مالی اساسی باید حاوی تمامی اطلاعات با اهمیت،مربوط و به موقع بوده و این اطلاعات به گونه ای قابل فهم و حتی الامکان کامل ارائه شود تا امکان اتخاذ تصمیمات را برای استفاده کنندگان فراهم سازد.

ردیف

عنوان

تعریف

۱

اهمیت

در مورد مبالغ و اقلامی که بنابر وضعیت، محیط و عملکرد واحد تجاری غیر عمده و ناچیز محسوب می شوند می توان از بکارگیری صحیح ترین روش ها از لحاظ تئوری خودداری نمود و در عوض روش هایی را بکارگرفت که مقرون به صرفه،عملی و متناسب باشد

۲

فزونی منافع بر مخارج

بر اساس این محدودیت هزینه تهیه اطلاعات حسابداری باید برمنافع حاصل از بکارگیری این اطلاعات فزونی نداشته باشد، بعبارتی تهیه اطلاعات حسابداری باید مقرون به صرفه باشد.

۳

احتیاط (محافظه کاری)

هرگاه در مورد یک رویداد یا وضعیت معین اعمال روش ها و تکنیک های مورد قبول تفاوت اندازه گیری وجود داشته باشد محافظه کاری ایجاب می کند که دارایی ها و درآمدها باید به مبلغی ثبت شود که از همه کمتر و اندازه گیری بدهی ها و هزینه ها به بیشترین مبلغ از مبالغ متفاوت اندازه گیری شوند.

۴

خصوصیات صنعت

در برخی مواد ممکن است ویژگی یک صنعت خاص بکارگیری روشی را ایجاب نماید که مطابق اصول پذیرفته شده حسابداری نباشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا