مشاوره مدیریت

انواع وام و مستهلک کردن آن

هرگاه یک وام دهنده وامی می پردازد،شروطی برای بازپرداخت اصل وام تعیین می کند.مثلا” ممکن است از وام گیرنده خواسته شود وام را در اقساط مساوی یا به صورت یک جا بازپرداخت کند. از آنجا که نحوه بازپرداخت اصل و فرع وام بر اساس توافق طرفین (وام دهنده و وام گیرنده) تعیین می شود،در واقع تعداد روشهای بازپرداخت وام نامحدود است.

سه نوع اصلی وام عبارتند از :

1- وام تنزیلی:

وام تنزیلی ساده ترین شکل وام است. در این نوع وام،وام گیرنده امروز وام را دریافت می کند و در زمان معینی در آینده،آن را به صورت یک جا بازپرداخت خواهد کرد. به عنوان مثال گیرنده یک وام تنزیلی یک ساله با نرخ بهره ده درصد،یک سال بعد به ازا هر مبلغی که دریافت کرده است،1/1 بازپرداخت خواهد کرد.وامهای تنزیلی در مواردی که مدت زمان وام کوتاه می باشد مثلا”یک سال یا کمتر خیلی رایج است. در سالهای اخیر این نوع وام برای مدت زمانهای بیش از یک سال هم رواج یافته است.

2- وامهای تفکیکی :

در وامهای تفکیکی، وام گیرنده در هر دوره بهره وام،اصل آن را در زمان معینی در آینده بازپرداخت می کند. توجه کنید اگر تعداد دوره ها برابر یک باشد،این نوع وام معادل وام تنزیلی خواهد بود.در یک وام تفکیکی پنجاه ساله،وام گیرنده در پایان هر یک از پنجاه سال آینده،مبلغی را به عنون بهره و در پایان سال پنجاهم اصل وام را بازپرداخت می کند.

3- وامهای مستهلک شونده:

در یک وام تنزیلی یا تفکیکی،اصل وام یکجا بازپرداخت می شود. در وام مستهلک شونده،وام گیرنده در هر قسط،بخشی از اصل وام را بازپرداخت می کند. فرایند تسویه یک وام با کاهشهای منظم در اصل آن،مستهلک کردن وام نامیده می شود. یک راه ساده برای مستهلک کردن وام این است که از وام گیرنده بخواهیم در هر دوره،علاوه بر بهره،مبلغ ثابت دیگری هم بپردازد. این روش در مستهلک کردن وامهای میان مدت تجاری بسیار رایج است.

وامهای خرید املاک و مستغلات،وام های رهنی است. معمولا در این نوع وامها،مدت زمان وام خیلی کوتاه تر از مدت زمان رهن است.مثلا” ممکن است مدت زمان استهلاک یک وام پنچ ساله،پانزده سال باشد. در این حالت وام گیرنده هر ماه اقساط مساوی را که بر مبنای استهلاک پانزده ساله محاسبه شده است می پردازد. به هر حال وام گیرنده پس از شصت ماه یا نرخ (جدیدی) را حداکثر برای پنج سال دیگر می پذیرد یا مانده وام را که قسط نهایی نامیده می شود به صورت یک جا می پردازد و وام خود را تسویه می کند. پرداخت قسط نهایی در وامهای رهنی تجاری بسیار رایج است.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا